Cum se scrie recenzia unui joc

despre recenziiAm vrut de mult să public un articol în care să fac câteva precizări despre recenzii, să zic câte ceva despre cum văd eu lucrurile şi să vă întreb şi pe voi, boardgamerii cititori, cum aţi vrea să fie recenziile care le citiţi aici pe site.

Una din condiţiile care mi le-am pus când am început siteul a fost să nu scriu nici o recenzie la un joc care nu l-am jucat de cel puţin 10 ori. Cu timpul, adunând experienţă, am ajuns la concluzia că nu sunt necesare chiar 10 partide şi am putut să scad numărul acesta până la 6-7 partide. În cel mai nou număr al revistei Spielbox, nr. 7/2013, în editorial se discută exact despre subiectul acesta şi ei zic că au ajuns, după 30 ani de experienţă în scris recenzii, la concluzia că 6 e numărul minim de partide necesare unei recenzii. N-am putut decât să mă bucur că am ajuns de unul singur la aceeaşi concluzie cu unii redactori cu peste 30 ani de experienţă. Oricum, mi-am propus ca recenziile după 6 partide să fie o raritate, încerc, de regulă, să am cât mai multe partide jucate înainte de a scrie despre un joc.

În al doilea rând, am fost de părere întotdeauna că într-o recenzie nu trebuie explicate regulile jocului, cine e interesat poate face asta în altă parte. Prefer, în schimb, să încerc să introduc cititorul în tema jocului, chiar dacă multe sunt doar abstracte îmbrăcate într-o temă oarecare. La jocurile 100% abstracte nu văd altă posibilitate decât explicarea pe scurt a modului de joc.

Mă feresc de dat note. Cu toate că am, ca toată lumea, jocuri preferate, nu vreau să le dau note, cel puţin nu în recenziile de pe site. Încerc să scriu recenziile în aşa fel încât informaţia din ele să rămână valabilă şi peste 2 ani, şi peste 3, şi dacă se poate, şi peste 10. Sunt convins că nu îmi iese întotdeauna, dar încerc. Dacă în recenziile de pe site vedeţi în mare parte aspecte pozitive ale jocurilor, asta e din două motive. În primul rând pentru că îmi place să mă joc,  aşa că majoritatea jocurilor sunt pe gustul meu, deci voi scrie de bine despre ele. În al doilea rând, după cum spuneam la primul punct, pentru o recenzie e nevoie de cel puţin 6 partide, iar dacă nu îmi place un joc, nu-l joc de şase ori, deci n-aveţi cum să citiţi recenzia lui. Încerc să evidenţiez plusurile şi minusurile jocului pentru ca voi să vă daţi seama dacă vi se potriveşte acel joc sau nu. O parte din cititori mă cunosc şi chiar au împărţit aceleaşi mese de joc cu mine, îmi ştiu părerile despre jocuri la care au şi ei formată opinia şi ştiu dacă avem aceleaşi gusturi sau nu. Prin urmare, ştiu în ce măsură să ţină cont de părerea mea când citesc o recenzie.

Altă preocupare a mea a fost legată de pozele din recenzii. Ţin foarte mult ca toate pozele din categoriile Recenzii şi Tips&Tricks să fie originale, sunt împotriva preluărilor pozelor de pe net, deşi BoardGameGeek ar fi o resursă extraordinară pentru orice site de jocuri. Preiau doar pozele cu coperţi, chiar dacă asta face ca pozele unor recenzii să nu fie la calitate extraordinară, principiul e ca cea mai mare parte din conţinutul de pe boardgamers.ro să fie original. Nu public poze cu fiecare componentă a jocului, nu ştiu cât interes există pentru aşa ceva din partea cititorilor, public 2-3 poze cu jocul în milocul acţiunii, pentru a vă face o idee. Consider că pentru majoritatea cititorilor e mai relevant aşa.

Încerc să nu scriu recenzii foarte lungi. Timpul cititorului e preţios şi nu vreau să-l piardă cu poveşti inutile despre fiecare acţiune din fiecare rundă a unui joc, dacă jocul prezintă interes, îl va juca şi va vedea singur toate detaliile. Mi se pare aiurea să fac recenzii mai lungi decât regulamentele jocurilor şi eu nu prea citesc în recenziile scrise de alţii desfăşurarea în detaliu a jocului. Citesc cu interes, în schimb, mersul jocului pe scurt şi conluziile tuturor recenziilor pe care-mi arunc ochii.

Cam astea ar fi principalele reguli după care scriu recenziile pe site. Ştiu că nu deţin adevărul absolut şi ştiu că e loc de multe îmbunătăţiri, aşa că vă întreb pe voi: Cum aţi vrea să fie recenziile pe boardgamers.ro? Ce aţi vrea să citiţi mai mult?