Cluedo –

Cristina Soare e foarte pasionată de jocul Cluedo. Având în vedere că regulile jocului nu sunt 100% clare, ea s-a gândit să vă dea o mână de ajutor şi să clarifice pentru voi multe din întrebările care pot să apară în legătură cu acest joc. Aveţi mai jos articolul scris de ea:

Cluedo este unul din jocurile mele preferate, fiind primul joc de deducţie pe care l-am jucat şi, în acelaşi timp, jocul care mi-a amintit de existenţa jocurilor de societate şi a deschis poarta către pasiunea de acum. Din păcate, regulamentul jocului este scurt şi cam haotic din punct de vedere al structurării, astfel că apar destule situaţii pentru care nu se găsesc răspunsuri în cele 8 pagini frumos colorate. Întrebările de mai jos sunt rezolvate conform regulamentului oficial al jocului, răspunsurilor date de designerul jocului pe BGG şi experienţei personale.

 1.      HARTA

Q:  Piscina este tot o cameră?

A: Da! Deşi nu este menţionat direct, din reguli se deduce că piscina este considerată tot o cameră (pag. 5), deci toate regulile şi cărtile care se referă la camere se aplică şi în cazul piscinei:

–          Dacă te mută cineva din piscină în altă cameră, poţi trage o carte;

–          Te poţi muta în piscină cu ajutorul unei cărţi speciale;

–          Poţi folosi puterea lui Green şi când eşti în piscină;

–       Dacă ai intrat singur în piscină, eşti obligat să ieşi în tura următoare, deci nu poţi să rămâi;

Q: Porţiunea de drum între hol şi Guest House, prin gradină, se calculează ca 1 în plus cand vrei sa intri?

A: Nu. Se iau în calcul doar pătratele identice din care este compus holul, nimic altceva în rest.

Q: Pe unde se intră în Patio?

A: În Patio se intră pe una din cele 4 scari albe. Acestea nu se iau în considerare la numărătoare atunci când muţi pionul ca să intri in cameră. Ca să ieşi din Patio, poţi folosi orice ieşire, nu doar cea pe care ai intrat.

 2.      CĂRŢI

Q: Câte cărţi pot juca odată?

A: Poţi juca oricâte cărţi pe tura ta (pag. 7), inclusiv pe cea pe care abia ai tras-o, chiar dacă sunt cărţi care se repetă (ex: “Take another turn”), atâta timp cât acestea nu contrazic regulile de bază ale jocului.

Q: Sunt obligat să trag cărţi?

A: Da, dacă zarul arată semnul de întrebare sau dacă te opreşti pe un semn de întrebare de pe hartă. Nu, dacă te-a mutat cineva dintr-o cameră în alta (pag. 7).

Q: Ce se intamplă cu cărţile de rumour care nu se împart în mod egal?

A: Se pun în piscină cu faţa în jos. Ca să le poţi vedea, trebuie să intri în piscină. Nu poţi vedea cărtile şi face şi acuzaţia în aceeaşi tură. Trebuie să ieşi din piscină şi să intri înapoi (nu în aceeaşi tură, conform regulilor).

Q: Ce se intamplă cu cărţile jucate?

A: Se decartează într-un teanc şi nu se mai amestecă cu celelalte. Dacă se termină teancul de tras, nu se mai pot trage altele.

Q: Ce se intamplă după ce se trage al 8-lea ceas?

A: Jucătorul iese din joc, iar cartea cu ceasul se pune înapoi în teancul de tras şi se amestecă. Dacă nu mai sunt alte cărţi în teanc, ceasul se pune oricum, chiar dacă e practic singura carte rămasă. Astfel, poate fi tras de mai multe ori şi de fiecare dată când e tras, jucătorul respectiv va ieşi din joc.

Q: Plum poate să intrebe de 2 ori. Poate să întrebe de 2 camere diferite?

A: Nu. Plum poate să întrebe de 2 ori, în aceeaşi cameră. Nu poate să intre într-o cameră, iar apoi să iasă şi să intre în alta în aceeaşi tură.

Q: Când foloseşti puterea lui Mustard, mai primeşti o tură?

A: Nu. Puterea lui Mustard spune să dai cu zarul, să muţi şi apoi să mai dai încă o dată cu zarul. În felul acesta poţi să parcurgi o distanţă mai lungă între camere, în caz că dai o sumă foarte mică cu zarurile. Însă această putere este limitată de aceleaşi reguli generale: dacă te opreşti pe un semn de întrebare sau intri într-o cameră, nu poţi să pleci mai departe, te opreşti acolo.

3.      DICE ROLL ŞI MIŞCAREA PE TABLĂ

Q: Atunci când nu vreau să intru într-o cameră, trebuie să folosesc toate punctele de mişcare sau mă pot opri unde vreau?

A: Nu este obligatoriu să foloseşti toate punctele de mişcare (pag. 4). Te poţi opri unde vrei, inclusiv pe semnele de intrebare.

Q: Dacă un alt pion este oprit pe pătratul din faţa uşii, mai pot să intru sau să ies din acea cameră?

A: Da. În reguli scrie foarte clar că poţi trece printr-un pătrat pe care stă alt pion, dar nu te poţi opri pe acelaşi spaţiu (pag. 4).

Q: Pot să ies dintr-o cameră şi să intru înapoi în aceeaşi tură?

A: Nu. Regula spune că nu poţi să intri înapoi în aceeaşi cameră (pag. 4). Însă există o excepţie: poţi să foloseşti cartea “Play another turn”, care practic îţi acordă o tură complet nouă, de la capat. Dacă te opreşti pe hol şi apoi joci cartea, în tura nouă poţi intra înapoi în cameră (dar tot trebuie să dai întâi cu zarurile).

Q: Pot intra într-o cameră cu pasaj şi să folosesc pasajul în aceeaşi tură?

A: Nu. În reguli scrie că dacă intri într-o cameră, ţi se termină automat faza de mutare, deci rămâi acolo.

Q: Ca să mă mut dintr-o cameră în alta folosind pasajul, trebuie să mai dau cu zarul?

A: Da. Chiar dacă eşti deja hotărât să mergi prin pasaj, eşti obligat să dai cu zarul ca să vezi dacă pică semnul de întrebare (caz în care eşti obligat să tragi o carte).

Q: Pot să intru în piscină pe o parte şi să ies pe altă parte în aceeaşi tură?

A: Nu. Piscina este considerată tot o cameră, astfel că atunci când intri în ea trebuie să te opreşti.

Q: Dacă apare semnul de întrebare atunci când arunci zarurile, mai poţi să mişti pionul?

A: Da. Eşti obligat să tragi o carte, iar apoi, dacă nu ai tras al 8-lea ceas care te-ar scoate din joc, poţi muta cât ai dat cu al doilea zar.

4.      RUMOURS

Q: Pot să întreb de orice Cameră, Armă şi Persoană, chiar dacă 1 sau mai multe sunt la mine în mână?

A: Da. Poţi să întrebi chiar de o combinaţie care se află în întregime în mâna ta, ca să îndrumi ceilalţi jucatori într-o direcţie greşită.

Q: Dacă nu sunt atent sau uit să arăt ceva, cum se rezolvă această situaţie?

A: Această situaţie nu este prevazută în regulament şi se rezolvă conform “house rules” (regulile stabilite de comun acord, înainte de a începe jocul). Sugestie: în momentul în care îţi dai seama, trebuie să anunţi că ai făcut o greşeală şi să arăţi tuturor cartea. Nu ar fi corect să arăţi doar celui care a întrebat, deoarece el a aflat între timp alte informaţii valoroase şi ar fi în avantaj faţă de restul. De asemenea, nu este corect să ascunzi faptul că ai uitat să arăţi, deoarece această greşeala va face pe toată lumea să greşească.

Q: Dacă am mai multe cărţi, pe care trebuie să o arăt? Dacă se pune aceeaşi întrebare de 2 ori la rând, de către aceeaşi persoană, trebuie să îi arăt 2 cărţi diferite?

A: Dacă ai mai multe carţi din cele despre care s-a întrebat, este alegerea ta pe care o arăţi. Nu eşti obligat să arăţi altă carte, poţi arăta aceeaşi carte de fiecare dată dacă ai această posibilitate.

Q: Când folosesc puterea lui Green, pot pune întrebarea fără să fiu într-o cameră?

A: Nu. Conform regulilor, trebuie să fi într-o cameră ca să pui o întrebare, iar acest lucru se aplică şi la puterea lui Green, chiar dacă întrebi de altă cameră.

Q: Te poţi folosi de puterea lui Green ca să îl muţi pe el în altă cameră?

A: Da. Dacă eşti într-o cameră şi vrei să ajungi în altă cameră fără să mergi prin hol, poţi folosi puterea lui Green, întrebând de el şi camera respectivă. Astfel, pionul se mută automat. În plus, fiind mutat ca urmare a unei întrebări, poţi rămâne în camera respectivă în tura următoare, ca să pui o nouă întrebare (pag.4, pag.5) şi poţi trage o carte.

Q: Pot sa pun o intrebare in piscina?

A: Nu. Piscina nu face parte din camerele investigate care se află pe cărţile rumour, deci nu se poate pune o întrebare în piscină. Excepţie face doar Green, când îşi foloseşte puterea specială (poate întreba de o cameră în care nu se află).

Q: Ce se intamplă când se foloseşte cartea “The rumour stays unanswered”?

A: Se termină tura celui care a întrebat, fără ca acesta să mai primească un raspuns, chiar dacă cel care a jucat cartea sau cei de după el ar fi avut ce să îi arate.

5.      ACUZAŢII

Q: Ce se întâmplă dacă fac o acuzaţie greşită?

A: Dacă ai făcut o acuzaţie greşită, trebuie să pui carţile înapoi în plic (în secret). În continuare vei rămâne în joc pentru a arăta cărţi atunci când este cazul, dar nu vei mai putea face nimic pe tura ta – nu mai dai cu zarul, nu mai muţi pionul, nu mai poţi pune întrebări sau face acuzaţii şi nu mai tragi cărţi.

 6.      GAMEPLAY

Q: Ce se întâmplă după ce se trage al 8-lea ceas:

A: Jucătorul care a tras cartea iese definitiv din joc. El îşi întoarce cărţile rumour cu faţa în sus astfel încât să poată fi văzute de toată lumea şi le aruncă pe celelalte în teancul de cărţi decartate. Nu este specificat în reguli dacă un jucător rămas singur în joc câştigă automat, deci se aplică şi aici “house rules”.

Sper ca răspunsurile mele să vă fie utile. Dacă aveţi alte nelămuriri, mă voi strădui să vă răspund cât mai bine.

Articol scris de Cristina Soare.




13 comments

  • Vladimir

    Super articolul! Intr-adevar, o gramada de chestii nu sunt explicate in regulamentul initial.

  • Mihai

    Bine tu Cris, frumos si util articolul! Dar, sincer eu preferam primele jocuri, cand descopeream cu ce se mananca Cluedo (ca aveam preocentaj de 80-90% castig :D:D)

  • Cristina

    Multumesc! 😀

    @Mihai: intr-adevar, acum ca a aflat toata lumea “secretele” despre regulament ne creste si noua procentajul :p.

    Daca aveti alte intrebari nu ezitati sa intrebati .. chiar daca sunt capcane sau situatii super-super-speciale 🙂

  • Andra

    Buna!
    Super tare articolul, bravo !
    Imi place atat de mult acest joc (am doar varianta cu misterul de la conac), dar din pacate nu il gasesc nicaieri de cumparat 🙁
    Ati avea vreo idee unde l-as putea gasi de cumparat, pe site uri din Romania?

  • Robert

    Am o nelamurire.Am vazut ca pe site-uri sunt 2 variante de cluedo:cea prezentata mai sus si inca una in limba romana(cea cu tabla striden colorata).Care este diferenta dintre cele 2(din ce am observat,editia in limba romana este putin diferita in sensul ca lipsesc 3 arme,astfel sunt doar 6 in loc de 9.Am vrut sa iau jocul in limba romana dar sunt nedumerit;pana la urma care e editita noua?

    • Cristina

      Primele variante ale jocului aveau doar 6 arme, acestea fiind si putin diferite fata de cele din varianta prezentata de mine mai sus. Varianta pe care o am eu este moderna, cu 9 arme, dar chiar si camerele difera fata de variantele originale.

      Nu am vazut jocul in limba romana, dar daca are doar 6 arme inseamna ca este posibil sa fie facut dupa modelul vechi. Avantajul la varianta cu 9 arme ar fi ca, fiind mai multe, este mai dificil sa descoperi arma.

  • Cristian Bucurescu

    Bună. Am jocul în română cu conacul și aseară ne-am certat pentru o carte bonus care zicea “Pune o întrebare despre orice suspect, armă sau cameră. Nu muta pionul sau orice alt obiect despre care întrebi. Joacă-l imediat.”. Ce reguli se aplică pentru această carte și cum trebuie mai exact jucată?

    • Andrei

      Trebuie urmata exact regula scrisa pe acea carte. Nu inteleg de ce ar aparea neintelegeri. Tragi cartea si faci imediat orice acuzatie vrei catre jucatorul din stanga ta, conform regulii normale, singura diferenta fiind ca nu te atingi de nicio piesa de pe tabla. Dupa ce ai pus intrebarea, pui cartea bonus inapoi. Simplu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *