Carcassonne – Sfaturi, trucuri şi strategii

Vom vorbi despre câteva sfaturi, trucuri şi strategii pentru jocul Carcassonne, aplicabile în general jocului, deşi în principiu ne vom referi la jocul fără extensii. În primul rând, pentru a juca un joc cât mai bine, trebuie să cunoaşteţi în detaliu regulamentul lui.  Carcassonne are 8 extensii “mari” şi altele mici, dar nu vă recomandăm jucatul cu prea multe extensii în acelaşi timp, creşte prea mult durata unei partide şi e mai greu de făcut o strategie. Şi o parte din farmecul jocului Carcassonne este că e un joc relativ scurt ca durată.

După cum toţi jucătorii de Carcassonne ştiu, un prim sfat ar fi să aveţi de la începutul jocului cel puţin un oraş şi un drum începute, astfel încât dacă vă vine o piesă potrivită, să puteţi continua un oraş sau un drum început, fără să consumaţi un nou meeple. De câte ori aveţi ocazia, închideţi un drum de 2 segmente sau un oraş, cu un meeple care îl veţi primi pe loc înapoi. Astfel punctaţi 2 puncte pentru drum sau 4 puncte pentru oraş, relativ puţine, dar fără să blocaţi o piesă acolo.

Jucătorul Roşu câştigă două puncte uşoare, recuperând pe loc supusul

Nu întotdeauna e o idee bună să încercaţi să creaţi un oraş imens, există riscul să nu îl puteţi închide. Când adăugaţi o piesă nouă la un oraş existent, încercaţi să o puneţi în aşa fel încât oraşul să nu poată fi uşor atacat, un oraş mare va fi o atracţie mare pentru un jucător advers aşa că e bine să nu-l oferim pe tavă.

Învăţaţi să “furaţi” un oraş sau un câmp de la alt jucător! Pentru a “fura” e nevoie întotdeauna de cel puţin două piese, având în vedere că nu aveţi voie să puneţi supuşi pe proprietatea altcuiva, fie ea drum, oraş sau câmpie. Uneori se întâmplă ca ele să se unească întâmplător, dar de cele mai multe ori un jucător va încerca să profite de ce a construit altul. Treaba cu furatul se complică un pic în cazul folosirii mini-extensiei Carcassonne: Fantoma, sau a pieselor cu Catedrală sau Han din prima extensie(Carcassonne: Hanuri şi Catedrale), dar despre ele vom vorbi mai mult cu altă ocazie.

Jucătorul Roşu poate adăuga piesa la drumul celui Galben fără probleme, el fiind oricum mai câştigat din Mănăstire, mai ales că recuperează şi supusul

Nu rămâneţi fără oameni! Păstraţi întotdeauna cel puţin un supus, e destul de urât să trageţi o carte cu mănăstire, să mai fie şi un loc bun pentru ea şi să nu aveţi meeple disponibil. Spre sfârşitul jocului, dacă aţi observat că au ieşit din joc toate mănăstirile, puteţi eventual să vă consumaţi toţi oamenii, mai ales că e păcat ca ei să rămână nefolosiţi la sfârşit. Riscul de a rămâne fără supuşi e mult mai mare la jocurile de 2-3 jucători decât la cele cu 4-5, aşa că ţineţi cont de cât de repede îi folosiţi în funcţie de câţi jucători sunteţi la masă.

Calculaţi şansele în funcţie de câţi jucători sunteţi! E foarte important să învăţaţi piesele, să ştiţi ce situaţii nu au rezolvare şi câte piese de un fel sunt. Într-un joc de 4-5 jucători, şansele să nimeriţi exact piesa care vă trebuie sunt mici, aşa că încercaţi să evitaţi situaţiile în care depindeţi de o piesă anume.

Punând piesa în felul acesta, jucătorul Verde se expune unui atac din partea jucătorului Roşu

Punctaţi în mai multe locuri cu aceeaşi piesă! Ocupaţi drumuri sau oraşe în zona în care aveţi mănăstiri ocupate, şi invers, puneţi mănăstirile în zone în care oricum încercaţi să construiţi. Mănăstirile merg foarte bine una lângă cealaltă, chiar şi lângă mănăstirile adversarilor, avantajul fiind că vor adăuga şi ei piese la ele, crescând şansele să se închidă repede.

Aveţi grijă la ţărani! E destul de riscant să puneţi de la începutul jocului ţărani, nu e sigur că se va dezvolta câmpul, există şanse ca un ţăran pus să rămână izolat. Totuşi, dacă sunt deja 2-3 oraşe închise sau cu şanse mari de a fi închise, deja merită să ocupaţi câmpia. Aveţi grijă la supremaţia pe câmpuri, spre sfârşitul jocului se va duce mai mult ca sigur o luptă destul de crâncenă pentru câmpul cel mai mare.

Punând piesa în poziţia aceasta, jucătorul Verde îşi apără Oraşul de unirea cu cel al jucătorului Roşu

Nu eliberaţi piesele adversarilor! Fiţi atenţi, mai ales în jocurile cu mai mulţi jucători, în faza avansată a jocului, sunt cazuri în care o piesă pusă poate închide un drum sau o mănăstire a unui adversar, eliberându-i astfel supusul. Acest lucru e de evitat din motive evidente.

Puneţi piese să încurcaţi adversarul! Sunt momente când trageţi piese care nu vă sunt folositoare, mai ales că supuşii sunt limitaţi. Pentru a nu fi total inutile, încercaţi să le puneţi pe lângă oraşele începute de adversari, în aşa fel încât să le scădeţi şansele de a le închide.

Vă dorim spor la jucat şi succes! Dacă aveţi şi alte sfaturi legate de Carcassonne, vă rugăm să nu ezitaţi să le scrieţi într-un comentariu, suntem siguri că nu am acoperit toate aspectele. Vouă cum vă place să jucaţi?




2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *